Di Pulau Itu

Farah Lye Yusoff


Terdampar sepi di pulau, entah berapa batu jauhnya. Bersendirian, itu yang pasti. Keseorangan bertemankan rasa takut, bimbang, cemas. Hidup mesti terus, selagi masih bernafas.

Alam mengajar dia untuk bertahan. 
Tabah. Cuba kuatkan semangat. Air kelapa pemuas dahaga. Ikan, siput, pisang pengalas perut. Payah. Memang payah. Dia teringat membeli ikan atau ayam di pasar. Dia terkenang kopi yang dihirup di cafe-cafe mewah.

Kini dia berlindung di bawah bumbung yang dibina dari serakan pelepah-pelepah kelapa dan dahan. Tiada mancis atau lighterTapi batu, kayu, pasir dan ranting setia membantu.

Baju kian melusuh, koyak sana sini. Tak siapa peduli lagi apa yang dipakai.
Tak siapa melihat untuk teruja. Adakalanya dia terpaksa bertelanjang. Tapi dia bebas ke sana sini sementara menanti pakaian lusuh itu kering.

Dalam sepi meliputi hari, kesedihan merelung diri. Saat mengenang insan-insan tercinta, tertitis air mata. Tapi bila terkenang insan-insan penakut, tersenyum dia disertai ketawa besar.

Dia bersyukur dalam hati, damai di pulau sepi. Tiada gangguan. Tiada hipokrasi. Alam begitu jujur hingga dia tak lagi tersungkur. Kesendirian dan kesunyian yang dia lalui mendekatkan dia dengan alam, menemukan dia dengan sesuatu yang tak pernah ditemu dulu.
Bersama waktu dia mengerti, Tuhan selalu ada di sisi, melindunginya dalam sesat.

Di situ, jauh di pulau yang jauh itu, dia temukan dua perkara 

Pengertian rohani.
Kebesaran Pencipta.

Tags

#buttons=(Accept!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!